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by Primus » Wed Jun 13, 2018 12:03 pm
I like this guy. Posting his thoughts on "Bharat Niyati" (destiny of India)- I am sure this will resonate with many here. I don't agree with all of it myself, but it is well written, especially if you understand the Hindi - which is quite tough. Will try my best to translate it.
Here goes:
महाभारत का रूपक भारत की नियति में न्यस्त हो चुका है.
The metaphor of the Mahabharat has become India's Destiny
रूपक नहीं सांगरूपक. वह गाथा, जो अनवरत हो. वह परिघटना, जो चुकती नहीं.
Not just the metaphor, but the entire allegory, the epic tale, that is continuous and incessant, that which will never be 'settled' or end.
कुरुक्षेत्र में युद्ध कब प्रारम्भ हुआ, इसको लेकर अनेक मत हैं. किंतु यह मत निर्विवाद है कि वह युद्ध कभी समाप्त नहीं हुआ था.
भारतवर्ष ही कुरुक्षेत्र है!
भारत नियति ही महाभारत है!
There are many opinions as to when Mahabharat started in Kurukshetra, but there is no debate over the fact that this war never ended.
India is Kurukshetra
And Mahabharat (in this context a global war that is never going to end) is what India's fate is.
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भारत नियति इसलिए महाभारत है, क्योंकि वह दुविधा भारत के चरित्र में है, जिसका उन्मूलन गीता के उपदेश ने किया था.
Mahabharat is India's destiny because the difficulty (in this context the dilemma) is in India's character (psyche), which had once been eradicated by the message of the Gita.
दुविधा, और विनय, और निर्णायक संघर्ष को स्थगित करने की भरसक चेष्टा, और सर्वस्वीकार, सर्वसमावेश, और लोकोपवाद का भय, कि संसार क्या सोचेगा!
Dilemma and humility (perhaps in this context meekness), and the desperate attempt to postpone a decisive battle, and universal acceptance, universal agreement, societal fear, what will the world think?
भारत का प्रधान जो भी हो, वह हमेशा कुरुक्षेत्र के बीच खड़े उस अर्जुन की तरह होता है, जो विडम्बना से भर गया है!
अपने बंधु बांधवों का संहार करके यह रण अगर जीत गया तो भी क्या होगा, वह तर्क देता है.
बिना यह समझे कि यह रण उसका निर्णय ही कहां था, यह तो उस पर थोपा गया है. वह तो इसे स्थगित करने की पूरी चेष्टा कर चुका था.
Whoever the leader of India (PM) may be, he is always like Arjun standing in the middle of Kurukshetra, who is filled with distress
What use is victory in this battle if it is achieved by the murder of friends and family, he argues
Without understanding that this decision was never his to begin with, it was imposed upon him, he had made every possible attempt to avoid it (postpone indefinitely)
"पांडवों" के चरित्र में ही स्थगन है, विनय है, शांतिपर्व का अभिप्रेत है.
लाक्षागृहों को वे भुला देते हैं.
द्यूत में छल से इंद्रप्रस्थ हारकर वन चले जाते हैं.
वन से लौटकर भी कुरुराज्य में पांच गांव ही तो मांगते हैं, जबकि समूचा इंद्रप्रस्थ उन्हीं का.
Procrastination (postponement) is in the character of the Pandavas, just like meekness and pacifism in the hour of war.
They forget the 'House of Lac' (referring to the incident in the story where their house built of lacquer was burnt down, almost killing them)
They lose Indraprastha in a fraudulent game and go to the forests
Even when they return (after a difficult exile), they only ask for five villages in the Kuru Kingdom, although the entire Indraprastha belonged to them.
"कौरवों" के चरित्र में ही हठ है.
पांच गांव तो क्या, सुई की नोक बराबर भूमि भी नहीं दी जाएगी!
यह रण की भाषा है, रण को निमंत्रण है. अर्जुन अब क्या कर सकता है!
"जानामि धर्मं न च मे प्रवृत्ति!" धर्म क्या है, यह दुर्योधन को भलीभांति पता है, किंतु धर्म उसकी प्रवृत्ति ही नहीं, तब अर्जुन क्या कर सकता है?
Stubbornness is in the character of the Kauravas
Forget five villages, not even the space equivalent to the point of a needle will be given
This is the language of war, it is an invitation to war, what can Arjun do now?
Duryodhan knows very well what Dharma is but Dharma is not in his character or his thinking, so what then can Arjun do?
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भारतीय राजनीति में घृणित, त्याज्य और अस्पृश्य माने जाने वाले जिस हिंदू राष्ट्रवाद का आरम्भ 1990 के दशक से होता है, उसका कुरुक्षेत्र अयोध्या की वही जन्मभूमि है, जहां "कौरवों" ने कहा था सुई की नोक बराबर भी भूमि नहीं दी जाएगी, जबकि समूची अवधपुरी ही "पांडवों" की थी.
The hated, the abandoned, the untouchable Hindu Nationhood, that started in the decade of the 1990s, its Kurukshetra (battleground) is the same birthplace in Ayodhya, where the 'Kauravas' had declared that not even the space of the point of a needle will be granted, when the entire region of Awadh belonged to the 'Pandavas'.
रण उस दिन प्रारम्भ नहीं हुआ था, किंतु रण उसके बाद अवश्यम्भावी अवश्य हो गया था.
The war did not begin on the day, but after that day, war became an inevitable necessity
भारतवर्ष एक कुरुक्षेत्र है!
अठारह अक्षौहिणी सेनाएं वहाँ तैनात हैं, सेनापतियों ने कवच कुंडल पहन रखे हैं और रणभेरी बजने को ही है, किंतु रणभूमि के बीच भारत का प्रधान "अर्जुन-दुविधा" से ग्रस्त हो गया है.
भारत को एक युगंधर कृष्ण की आवश्यकता है!
India is a battleground (a Kurukhsetra)
Eighteen million armies are stationed there, the commanders have donned their armor, the battle cry is about to resound, but in the middle of the battlefield, India's Leader is afflicted with the 'Arjun Dilemma'.
India needs an ageless, (of the time) Krishna
अवश्यम्भावी हो, तब भी रण तब तक प्रारम्भ नहीं हो सकता, जब तक श्रीकृष्ण युगचेतना का प्रबोधन नहीं करेंगे, यही भारत नियति है!
"यदा यदा ही धर्मस्य ग्लानिर्भवति भारत" : यह फिर भारत में गूंजेगा.
क्योंकि भारत ग्लानि से भर गया है!
Even when inevitable, war cannot begin until Krishna awakens (enlightens us) the awareness of war (i.e that war is indeed upon us in this context), this is India's Destiny
"Whenever India is guiltridden about Dharma": This will echo in India again
For India is now filled with guilt.
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पांच गांव कितने बड़े होते हैं?
तीन डग में एक वामन भी लांघ सकता है!
पहला डग : अयोध्या
दूसरा डग : काश्मीरमंडल
तीसरा डग : समान नागरिक संहिता
और इस रण को टालने का निर्णय एक बार फिर "कौरवों" को ही करना है!
How much is five villages?
In three steps even a Vaaman can cross them.
First step: Ayodhya
Second Step: Kashmir region
Third step: Universal civil Code
And once more, the decision to postpone this war (battle) is to be made by the 'Kauravas'.
Please feel free to make corrections.